Jdi na obsah Jdi na menu
 


Teréní Škody

11. 12. 2007

Jak se škodovky chystaly do terénu: trekka, buggy a agromobil

Zemědělský Agromobil, exotická Trekka a Škoda Buggy dokazují, že auta do terénu nebyla pro Škodovku žádnou neznámou.

Na přelomu padesátých a šedesátých let přišli činovníci ministerstva zemědělství na to, že by bylo načase usnadnit pracujícím život.

Nejlépe speciálním zemědělským automobilem vhodným k přepravě lidí a materiálu po cestách i necestách československého venkova, ale i v lehčím terénu.

Po mnoha dohadech a průtazích vykrystalizoval počátkem roku 1961 projekt s označením Škoda 998, jenž se později dočkal pojmenování Agromobil.

Rustikálně vyhlížející vůz převzal řadu dílů ze "stejšnu“ Škoda 1202 ale i z teprve připravované Škody 1203.

Jeho hlavním trumfem byly kompaktní rozměry a skutečnost, že v případě potřeby mohl řidič zapnout pohon předních kol – běžně byla poháněna jen kola zadní.

Řidič a spolujezdec seděli nad předními koly, za nimi byla ložná plocha se sklopnými lavičkami, na nichž mohlo bokem ke směru jízdy sedět až osm dalších lidí.

Škoda 998 Agromobil

V roce 1962 probíhaly zkoušky tří prototypů, mimo jiné i ve vojenské zkušebně, výrobou měl být pověřen podnik ČZ Strakonice.

Veřejnost se o Agromobilu dozvěděla až na podzim 1964, kdy se objevil na titulní straně časopisu Věda a technika mládeži.

Článek s titulkem Kde to vázne? doplněný do té doby důvěrnými údaji a ilustracemi byl zřejmě pokusem zachránit projekt, nad nímž mezitím na ministerstvu udělali kříž.

Nesmrtelnost si Agromobil zajistil tím, že dva z jeho prototypů účinkovaly v roce 1965 ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Vojenské komando tam s nimi stíhalo zběha, sympatického mladíka s brejličkami a odporem k válce, jehož ztělesnil Jiří Menzel.

Škoda u protinožců
V roce 1966 se na Novém Zélandu zrodil automobil jménem Trekka, který silně připomínal britský terénní Land Rover.

Pod karoserií však skrýval překvapení: zkrácený podvozek vozu Škoda Octavia Combi.

Vůz měl pouze pohon zadních kol, za příplatek však mohl dostat samosvorný diferenciál novozélandského původu, který zvyšoval jeho šance v terénu.

Výroba se v Otahuhu nedaleko Aucklandu rozběhla v prosinci 1966, nabídku postupně doplnily modely s pevnou laminátovou střechou v užitkovém i osobním provedení.

Škoda Trekka

Do výroby farmářského automobilu se zapojilo pět desítek místních dodavatelů včetně gumárenské firmy, která vyvinula a dodávala pneumatiky vhodné pro provoz na novozélandském venkově. V menších počtech se Trekka vyvážela, především do Austrálie.

Během pěti let vznikly necelé tři tisíce vozů Trekka, z nichž se několik desítek dochovalo dodnes.

Novozélandští patrioti zdůrazňují, že Trekka je jediným automobilem, který se v jejich zemi skutečně vyráběl a nejen montoval, a jsou na ni náležitě hrdí.

Škoda Buggy
Na módu bugin, lehkých otevřených automobilů pro volný čas, zareagovali v Mladé Boleslavi v roce 1972 projektem s označením Š 736.

Základem 2+2místné Škody Buggy se stala podvozková plošina Škody 110 s motorem vzadu a zkráceným rozvorem, jednoduchá karoserie nebyla jako u většiny konkurentů z laminátu, ale z ocelového plechu.

Škoda Buggy

Výhodou tohoto řešení bylo, že karosářské díly mohli ručně vyklepávat učni v dílnách odborného učiliště automobilky. Pro případnou malosériovou výrobu se však počítalo s laminátovou karoserií.

Nakonec však do roku 1975 vznikly zřejmě jen čtyři exempláře mladoboleslavské buginy.

Dokument z května 1976, který hodnotil "osobní bezdveřový kabriolet Škoda Buggy“, nabízel možné uplatnění tohoto vozu nejen při rekreaci a na exportních trzích, ale také u "pohotovostních služeb SNB a pohraniční stráže“. Ale ani tenhle argument k zahájení výroby nestačil.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

oprava typu

(998, 25. 8. 2015 20:27)

1961 projekt s označením Škoda 997 - 998 je Octavia prototyp Drak ..
http://www.volant.estranky.cz/clanky/prototyp-skoda-octavia-drak-typ-998-rok-1958.html s pozdravem Majitel vozu škoda 998