Jdi na obsah Jdi na menu
 


Trabant

11. 12. 2007

Trabant

Základní fakta o Trabantu

Vyráběl se: 1958-1991
Počet vyrobených kusů: přes 3 miliony
Nejprodávanější model: P601
Výkon motoru: 23 koní (P601)
Maximální rychlost: 100 km/h (P601)
Čekací listina na koupi v NDR: až 18 let
Obrazek
Trabant je jedna ze značek vyráběných v minulosti automobilkou Sachsenring v saském městě Zwickau.

V předválečném období patřila továrna automobilce Horch, která se zabývala výrobou luxusních vozidel. Po 2. světové válce byla továrna Horch zabrána Sověty a po krátkou dobu se v továrně vyráběly rovněž vozy IFA F8 a IFA F9, vycházející z předválečného vozu DKW F8. Jejich výroba byla ovšem převedena do automobilky AWE v Eisenachu, kde se z nich v roce 1956 zrodil automobil s pojmenováním Wartburg. Od roku 1955 se ve Zwickau vyráběly luxusní automobily s označením P240 Sachsenring. Tyto vozy byly určeny zejména pro prominentní představitele východoněmeckého režimu a byly vytvořeny i otevřené modely pro vojenské přehlídky. Výraznějšího rozšíření tyto vozy ovšem nezaznamenaly a v duchu uplatňované politiky byla dána přednost vývoji skutečně lidového vozidla.

Předchůdce Trabantu s označenímP70 byl rovněž postaven na základech automobilu DKW F8. Vyráběl se ve třech variantách: limuzína, coupé a combi. Poprvé u něj byla použita karoserie Duroplastu, která se v budoucnosti stala typickou známkou Trabantů. V roce 1957 byl představen Trabant 500 (P50) a ke konci roku 1959 byla ukončena výroba modelu P70.
Obrazek
V roce 1962 byla představena verze P60, která se od svého předchůdce odlišovala jen minimálně. Teprve v roce 1964 byla karoserie Trabantu významně přepracována a výsledkem se stal Trabant 601 (P601). Ve stejné podobě, jen s malými změnami byl Trabant 601 vyráběn až do července roku 1990. Ve své době byl Trabant 601 velmi progresivním automobilem, který byl jako první v masové míře vyráběn z plastů. Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Na přání byla montována poloautomatická převodovka Hycomat. Trabant 601 byl k dostání s dvěma stupni výbavy (S nebo de Luxe) a ve dvou karosářských variantách - Limousine a Universal (Combi). Mimo to byla vyráběna i verze Tramp s plátěnou střechou a plátěnými dveřmi, která byla využívána východoněmeckou policií a později byla k dispozici i v civilním provedení.
Obrazek
Během celého období výroby docházelo jen k minimálním inovacím, přestože byla připravena celá řada velmi zdařilých prototypů. Jedinou výraznější inovací bylo zahájení montáže čtyřtaktních motorů Volkswagen v roce 1990, při které i karoserie prodělala drobné omlazení. Trabant 601 se tak dočkal označení Trabant 1.1.

Špatná ekonomická situace automobilky a nezájem zákazníků o tyto vozy způsobily, že dne 30. dubna 1991 sjel z výrobních pásů ve Zwickau poslední Trabant 1.1.
Článek čerpán z on-line encyklopedie.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Hanzz

(SMRAĎOCH, 4. 10. 2008 17:50)

Trabant to je legenda socialistického bloku,kdo ho nikdy neřídil neví o co přišel :-) Dnes zběratelská záležitost,ale sehnat ho v dobrém stavu za rozumné prachy.........